Duben 2011

Aero 50

13. dubna 2011 v 20:58 | Já |  Aero
Roku 1936 automobilka Aero vydává na trh automobil,s typyckým aerovským motor,dvoutaktním motorem.
Na první pohled nezkušený veteránysta nepozná Aero 30 od Aero 50.Avšak nebyl tento model populární takže nebylo vyráběno mnoho typů karoserií a to:roadster dvousedadlový a čtyřsedadlový, cabriolet, limusina, speciální karosářské variace od různých firem.Nejznámější firmou,která se zabývala výrobou karoserií byly karoserie Sodomka.U tohoto modelu byla karoserie sodomka vyrobená,přesněji tři typy:Aero 50 Sodomka,Aero 50 Dynamik a Aero 50 Arizona.Aero 50 Dynamik je
celosvětový unikát,který je momentálně v muzeu Vysoké mýto.Aero 50 Sodomka není takový unikát jako Dynamik a já osobně vím o dvou Aerovkách 50 Sodomka v celé české republice,ale je to unikát celého Československého automobilismu.Tento model lze pořídit před renovací za vysokou cenu od 350 000Kč-600 000Kč a po renovaci za velice vysokou cenu a to od 700 000Kč až skoro 1,5 miliónu,ale tyto vozy nejsou téměr k sehnání snad pouze po dědictví nebo inzerce,což majitéle těchto modelů moc neprodávají z důvodu unikátnosti.
Jak bylo řečeno v automobilu je použit motor dvoutaktní s výkonem 48 koní a spotřebou 12-15 l/100 km.Karoserie,která nejde téměř rozeznat od Aero 30 je kabriolet s téměr stejnou maskou jako u Aerovky 30.
Maximální rychlost tohoto modelu byla 140 km/h.Co se týče brzd byly vyráběny od roku 1936-1937 brzdy mechanické a po roce 1937 byly použity po modernizaci brzdy hydraulické.
Avšak pro zkušeného veteránistu je lehké rozeznat Aero 50 od Aero 30.
V roce 1941,ale někde je uváděno 1942 byla výroba ukončena.I když výroba trvala 5-6 let vyrobyl se velice nízký počet vozů a to 1205 kusů automobilů všech karoserií.
(na obrázku je Aero 50 Sodomka)

Aero 30

12. dubna 2011 v 20:49 | Já |  Aero
Nejúspěšnější model vozu od automobilky Aero se nazýval Aero 30 a začal se výrábět roku 1934.
I v tomto modelu byl použit dvotaktní motor s výkonem 28HP a spotřebou 10-11 l/100 km.Když majitel modelu 30 nemá originální motor,lze zde použít motor z Wartburga nebo z Trabanta,protože oba motory jsou dvoutaktní,ale zase zvuk motorů je rozdílný,proč?U každého automobilu je jiný výfuk.Maximální rychlost tohoto modelu dosahovala 100 km/h.
U tohoto modelu je známo,že zde byla sériově vyráběna karoserie sodomka.
Další důležitá informace je,že u každého modelu Aero 30 jak bylo zvykem,nebyla zde použita dřevěná výdřeva,ale pouze kovová konstrukce,což je nejlehčí na renovaci.
Opět jako u předchozích Aerovek je tato lahůdkou veteránistů a hlavně je opět vysoce historicky ceněná.Ceno v předrenovačním stavu se pohybuje kolem 100000-150000Kč a po renovaci od 200 000-600 000 Kč.
Co se týče karoserií byly vyráběny ve velikém výběru,z důvodu úspěchu se vyplatilo vyvýjet model 30.Aero 30 byla vyráběna v karoserií jak bylo řečeno různých a to: roadster dvou i čtyřsedadlový, cabriolet, polocabriolet, limusina, dodávka.
Výroba byla ukončena po válce,v roce 1947 s počtem vyrobených vozů přes 8000 kusů všech karoserií i karoserií Soodomka.
(na obrázku lze bidět Aero 30 Sodomka Limuzína)

Aero 662

11. dubna 2011 v 21:58 | Já |  Aero
V roce 1931 přichází nová Aerovka typ 662.číslo,tedy typ auta je označen podle motoru.Aero 662 byla nástupcem modelu 500.Aerovka,auto,které je lahůdkou většíny veteránistů a je dosti sháněná.
Ve vozu byl opět obsažen dvoutaktní motor o výkonu 18HP(koní) s maximální rychlostí 90km/h.Opět jako u modelu 500 zde je jako pohonná hmota dána směs.Spotřeba činila 7l/100km.
Od modelu 500 se tento model nějak moc 662 nelišila,kromě výkonu a nejspíše i v menších změnách karoserií .Typy karoserií byly vyráběny v několika druzícha zase snad nejvíce bylo vyrobeno kabrioletů tedy roadsterů(roadstery byly snad nejvíce prodávány,ale těchto typů jje dnes velmi málo a jsou vyhledávány,né pouze Aervky,ale roadstery všech modelů od různých značek) poté to byly limuzíny.Byla vyráběna i črařsedadlová limuzína,kupé a i FAUX kabriolet.
Výroba těchto modelů byla definitivně ukončena v roce 1934 s počtem 2615 vyrobenýchh vozů typu 662.Tento model byl prodáván téměř dvakrát více jak typ 500.



Aero
Aero je automobilka,která se výrazně zabívala pouze výrobou letadel,poté vyráběl vozy pod značkou ENKA,kterou v roce 1927 prodávala firma Kosař a s úspěchem prodávala a v roce 1928 začala Aerovka sériově vyrábět vozy pod názvem Aero.Prvním modelem Aero byl 500.V roce 1929 lze možno zakoupit vůz Aero 500 za cenu motocyklu se sajdkárou,tedy za cenu cca 18,000 Kčs.
Firma Aero skončila s výrobou v roce 1951 modelem Minor.
Firma Aero dohromady vyrobila ze svých nejznámějších modelů Aero 500,662,30,50,1000 asi 13415 nejznámějších modelů.(Zde nejsou započítány vozy typu sodomka,kromě Aero 30,kde byla karoserie sodomka vyráběna sériově nebo vozy,které nebyly sériově vyráběny jako je například Aero Dynamik nebo Aero 50 Sodomka.Karoserií Sodomka bylo vyráběno nejméně,ale né pouze u značky Aero,tedy kromě Aero 30,ale i u značek Tatra,Škoda,Praga a podobně.

Aero 500

10. dubna 2011 v 16:31 | Já |  Aero
Známá firma Aero v roce 1929 vydala na trh svůj první vůz,dvoutaktní vůz Aero 500.Co je na tom zvláštního?Firma Aero se zabývala pouze výrobou letadel.Vozy Aero byly nejdříve vyráběny pod názvem ENKA.


Aero 500

V roce 1929 vydává na trh firma na výrobu letadel Aero 500.Toto dvoutaktní vozítko vydala Aerovka v roce 1929 na trh jak bylo zmíněno.Tento model tedy 500 byl brán jako motorka.Cena odpovídala také ceně motorce 18000 Kčs,tak za to šlo nakoupit motorku ještě se sajdkárou.Později byla 500 zařazena mezi auta,no proč ne?Vypadala jako auto,chavala se jako auto.
Pětiskovka byla oslovována kolemjsoucími jako Cinkáč,cililink pětistovka.
Karoserie těchto vozů mely různé podoby jako například:Rozhodně největší počet kusů se vyrobylo kabrioletů,potom limuzín,potom valníků a naposled to byly roadstery,které jsou snnad nejvíce ceněné ze všech Aerovek ještě s různými typy aerovek například 1000 a podobně.
Jediné co na této Aerovce nebylo stejné jako u auta je pohonná hmota.U Aerovek u všech modelů byla pohonná hmota směs,směs benzínu a oleje,tedy stejně jako u mototrek.Tento vůz spotřeboval 5-6 litrů směsi na 100 km.
Dvoutaktní motůrek s výkonem 10HP poháněl zadní kola a maximální rychlost tohoto modelu šplhala až k 85km/h,což snad není možné udělat na dnešních silnicích a motorista,který nechce svou aerovku uptrápit jede maximálně 60km/h.
Všechny typy Aero 500 jsou vysoce historicky ceněné a více ceněné než například Tatra 57B.
Poslední vůz Aero 500 vyjel z výrobního pásu v roce 1933.
Celkem bylo vyrobeno 1359 kusů tohoto modelu.

Tatra 57B

9. dubna 2011 v 12:35 | Já |  Tatra
V roce 1938 po ukončení výroby vozu 57A nastupuje legenda Tatry Tatra 57B.Tento model se lišil od svého předchůdce převážně maskou,karoserií a výkonem.
Automobil byl poháněn opět čtyřválcovým motorem.Motor dosáhl výkonu až 23 koní se spotřebou 10l/100km.Maximální rychlost dosahovala až k 90km/h.
Co se týče karoserie byla vyráběna pouze jako tudor.
Dosti podobný,ale čtyřdveřový vůz Tatře 57B se podobala vojenská Tatra 57K.
Tatra 57A měla reservu na zadním výku kufru,ale 57B měla reservu uvnitř kufru.Vozy 57B byly vyráběny také ve válečných letech,ale později byla výroba ukončena a znovu obnovena po válce.
Výroba vozu trvlala 11 let tedy výroba byla ukončena v roce 1949 s počtem vyrobených kusů 6469.