Březen 2011

Tatra 57A

22. března 2011 v 18:59 | Já |  Tatra
Tatrovka v polovině 19.st. začala vyrábět kočáry a poté vagony a podobně.Legendární model Tatra 57 Hadimrška po ukončení výroby hledala svého nástupce.V tomto případě to byla ještě modernější Tatra 57A,která se začala vyrábět v roce 1935.
Jde-li o karoserii byly vyráběny tudory,polokabriolety,kabriolety,roadstery a kombíky.Ve vozu byl používán čtyřválcový motor s výkonem 20 koní a spotřebou 8-9 l/100 km.Nejvyšší rychlost tohoto modelu je 90 km/h.
Nový model 57 už měl masku jak se patří,tedy s otvory v předu.Maska byla dosti podobna modelu 52 a 75.
Byly vyráběny pouze dvoudveřové automobily,pokud já vím.
Tyto vozy jsou z hlediska historického bezcenné a dnešní cena se pohybuje zhruba kolem 40000 Kč před renovací a kolemm 250 000-500 000 Kč po renovaci nebo v původním,špičkovém stavu.Vysoká cena se pohybuje zvláště u modelů roadster,tedy u modelů unikátních.
V roce 1938 byla ukončena výroba todelu 57A a tento model byl nahrazen modelem 57B.Bylo vyrobeno nejspíše 8019 kusů všech karoserií.

Tatra 57 ''Hadimrška"

17. března 2011 v 17:27 | Já |  Tatra
Společně s Tatrou 12,30,52 se začal vyrábět legendární Československý automobil Tatra 57.Pozdějším typem tohoto automobilu dosáhla Tatra opět první příčky nejprodávanějších značek automobilů v Československé republice.Asi v roce 1936 první příčky dosáhla automobilka Škoda modelem Popular.

Tatra 57 "Hadimrška"

Tento model se začal vyrábět jak už jsem zmínil v roce 1931.Tento model byl lidově znám jako Hadimrška a stal se legendárním automobilem Československých automobilů s modelem Popular.Ve voze byl použit čtyřválcový motor.Co se týče karoserií byly vyráběny kabriolety,limuzíny,polokabriolety a také roadstery,těch bylo vyrobených více než roadsterů předchozích modelů.Na voze byla použita typická Tatrovácká maska,tedy bez otvorů,otvory byly pouze na stranách.Byly vyráběny také valníčky.Opět typický znak Tatrovek,Tatrovácký podvozek.Čtyřválcový motor byl opět použit i v tomto modelu s maximální rychlostí 80 km/h a spotřebou 8-9 l/100 km.Objem nádrže byl 25 litrů a proto musel řidič tohoto vozu tankovat každých 220 kilometrů.
Nástupcem Hadimršky byl model 57A později Tatra 57B a také Vojenský model Tatra 57K.
Výroba modelu Tatry 57 "Hadimršky" skončila v roce 1935 v počtem 5997 vyrobených vozů tohoto modelu.

Tatra 52

17. března 2011 v 17:05 | Já |  Tatra
V rok skončení výroby modelu Tatry 30 nastoupil model Tatra 52.Vy ráběny byly i dva typy karoserií Sodomka.Převážně byly vyráběny typy limuzíny čtyřdveřové a také dvoudvéřové polokabriolety.Pokud jde o masku tohoto vozu starší modely měly masku jako T 30 a pozdější modely po roce 1935 měly masku stejnou jako Tatra 57A.
Limuzíny byly vyráběny dlouhé s plochou střechou.Byl vyráběn také kabriolet,ale pouze v karooserii Sodomka.S čtyřváálcovým motorem a maximální rychlostí 90km/h vůz spotřeboval 13-15 l/100 km takže jste museli tankovat zhruba po 300 km.Kubatura byla silnější než v modelu 30.Tady to bylo 1910 ccm.
Model byl ztáhnut z výroby v roce 1939.Ikdyž výroba trvala poměrně dlouho bylo vyrobeno pouze 1735 vozů tohoto typu.

Tatra 30

17. března 2011 v 16:39 | Já |  Tatra
V roce 1926 se začala vyrábět Tatra 12,ale také Tatra 30.Tatra 30 byla výkonnější než T 11 a T12 zatím co T 11 a T 12 měla jen dvouválcový motor u T 30 byl vyráběný čtyřválcový motor.Co se týče kubatury měla T 30 o 623 ccm větší obsah.Když se pohlédne na vozidlo 11 má nižší podvozek než 30.
Tatra 30 se vyrobyla také jako karoserie sodomka,která se nějak moc neodlišovala od klasické 30.
Co se týče karoserie bylo vyráběno několik typů a to určitě limuzína,kabriolet,polokabriolet ale také jako valník a roadster,ale také jako dvoudveřový tudor a ta čtyřdveřová dlouhá limuzína..Roadsterů bylo vyrobeno minimum.
V roce 1931 byla ukončena výroba modelu Tatra 30.Po ukončení výroby T 30 nastoupila na trh asi Tatra 57.Bylo vyrobeno 3785 kusů.
Kopřivnická Tatra vyráběla modely,které jsou zcela neznámy například Tatra 10,17,20,26/30,26/52,30/52 a 17/30.

Tatra 12

16. března 2011 v 20:32 | Já |  Tatra
Výroba byla zahájena ve stejný rok co byla ukončena výroba modelu Tatra 11 tedy v roce 1926.
Tento model se vyráběl déle než předchozí model 11.Tatra 12 měla silnější motor o 2 koně čily 14 koní.Rychlost zůstáva stejná také spotřeba stejně jako u modelu 11.Jako u všech předválečných a některých poválečných byly používány mechanické bubnové brzdy,ale u poválečních zejména od roku 1955 byly používány už hydraulické brzdy.
Ventilový rozvod OHV jako u Tatry 11.
Tento vůz měl jako normálně jak je zvykem manuální převodovku.Automatická převodovka byla asi poprvé použita u BMW 2002?
Model 12 měl čtyřstupňovou převodovku a jeden stupeň zpátečka.
Tento vůz se dá najít jako dodávka,kabriolet,dvoudveřový tudor,menší autobus(je stejně velký jako tudor).

Tatra 12 byl ztažen z trhu roku 1934 s počtem 7219 vyrobených automobilů.
Byla vyráběna také Tatra 13 (1925-1933),vyrobilo se 762 kusů-tento typ byl vyráběn jako valník.

Tatra 11

16. března 2011 v 19:22 | Já |  Tatra
Počátky této automobilky pochází z roku 1850,kde se automobilka zabývala převážně výrobou kočárů.Firmu založil podnikatel Ignác Šustala.
Poté se firma dala navýrobu vagónů,ale těch zhotovila pouze 15.V roce 1897 vyrobila Kopřivnická Tatra první automobil pod názvem Präsident.
Mezi dalšími vozy které Tatra,které byly vyráběny sériově byla Tatra 11,12,30,52,57,75,80 apodobně.
V předválečném období byla Tatra nejpodávanější značkou,která vyráběla automobily u nás.
Po válce byla vyráběna hlavně nakladní auta,ale také limmuzíny.Posledné limuzínou,kterou Kopřivnická Tatra vyrobyla byla Tatra 613 a v dalších letech byly vyráběny pouze automobily nákladní.
Tatra vyráběla také tramvaje,letadla,vagóny.

Tatra 11

Tento klasický tatrovácký automobil Tatra 11 byl uveden na trh v roce 1923.Dvouválcový motor s výkonem 12 koní spotřeboval 10 l/100 km ikdyž nedosahoval vysoké rychlosti-70 km/h.
Karoserie byly vyráběny nejvíce jako kabriolet,ale také jako limuzína a nebo polokabriolet.
Když se pohléfne na masku má zvláštní tvar,ale také v ní nejsou žádné otvory jak bylo dříve zvykem u většiny převálečných atuomobilů,že chladič je v podstatě maska nebo jsou v maske otvory pro dalo by se říct odvětrávání(lépe to říci neumím).Tyto aitomobily to neměly z toho důvodu,že otvory byly po stranách automobilů,tedy za blatníky.
Výroba byla ukončena v roce 1926 s počtem vyrpbených kusů 3687 automobilů.
Po ukončení výroby tohoto modelu nastupuje model 12.

Laurin & Klement 110

15. března 2011 v 21:40 | Já |  Laurin & Klement
Laurin a Klement
Společnost Laurin a Klement byla založena v roce 1895 knihkupcem Václavem Klementem a strojním zámečníkem Václavem Laurinem.Podele roku společnost vznikla za Rakouskauherska.
Do roku 1899 vyráběla tato společnost pouze jízdní kola ''VELOCYPEDY'' pod značkou SLAVIA.Od roku 1899 se společnost soustředila na motocykly.Šest let poté se začaly vyrábět automobily,společnost se stala od roku 1905 největší společností,která vyráběla automobily.Prvním automobilem,který automobilka vyrobyla byl model A nebo také Voiturette-těchto modelů bylo vyrobeno 44 kusů,ale já vím o jednom,který je v mladoboleslavském muzeu ŠKODA.
Jak asi většina z vás ví Laurin a Klement je vlastně vůz Škoda.Škoda auto se v roce 1925 spojila s automobilkou českých dějin Laurin a Klement.V roce 1925 byl do výroby zaveden model 110.Model 110 se původně jmenoval Laurin a Klement Škoda 110,ale model je uváděn jako Laurin a Klement.Poslední model,který byl pojmenován Laurin a Klement Škoda 360 se vyrobil v roce 1927.
Škoda byla třetí nejprodávanější vůz Československých automobilů a to po značkách Tatra a Praga,později ji předběhla ještě Aerovka.Škoda začínala modelem 4R poté 6R a v roce 1929 Škodou 422,kterých bylo vyrobeno přes 3400 kusů.Nejprodávanější značkou se stala až před rokem 1935,kdy se vyrobil první Popular.
Tato automobilka vydržela dodnes a je součástí Volkswagenu.
Automobilka se se Škodou spojila z důvodu vysoké konkurence.Do roku 1928 byl používán název Laurin a Klement Škoda.V roce 1928 byl Laurin a Klement z názvu odstraněn a byl používán název Škoda.

Laurin a Klement 110

Tento model se začal vyrábět v roce 1925,nejčastěji jako kabriolet.Tento typ měl náhon na zadní nápravu.Dosahoval rychlosti až 80 km/h.Od 3. série se vyráběly silnější motory s výkonem 22 kw(30 koní).Předchozí série byly vyráběny s výkonem 18 Kw tedy asi 24 koní.Tento typ dokázal dosáhnout rychlosti 85-90 km/h.
Tehdejší cena automobilu se pohybovala mezi 61.000 Kčs.Spotřeba tohoto modelu činní 15l/100 km.
V roce 1929 byl model 110 nahrazen Škodou 4R.
Výroba byla ukončena tedy v roce 1929 s počtem vyrobených kusů 2985.

Praga Golden

15. března 2011 v 21:00 | Já |  Praga
Spolu s modely Piccolo,Baby a Lady se v roce 1935 začala vyrábět limuzína Praga Golden.Tento čtyřdvéřový model Pragovky se začal vyrábět v roce 1935 jako luxisní automobil.Karoserie byly vyráběny pouze čtyřdveřové limuzíny.
Tento vůz s výkonem 78 koní a maximální rychlostí 135 km/h měl spotřebu až 25 l/100 km.Od roku 1935 do roku 1938 byly vyráběny tři série.
Výroba končí v roce 1938 s vyrobenými kusy 180.Tento model je unikátem a já vím pouze o dvou dochovaných kusech,ale je jich možná více.

Také vím,že jedna z Prag Golden byla vyrobena pro druh Československého prezidenta Eduarda Beneše.V tomto modelu byl opět použit šestiválcový motor.V roce 1935 byly v autosalonu představeny dvě verze:Klasická a Aerodynamická verze(Aerodynamická byla verze oblejších tvarů s linií střechy vyšší o 110 mm a sedadly nad zadní nápravou.
Byly také zhotoveny varianty šestimístné: buď dvě řady po třech sedadlech či 2×2 plnohodnotná + 2 nouzová sedátka.


Praga Grand

14. března 2011 v 22:46 | Já |  Praga
Rok před legendární Alfou nastupuje model GRAND tedy v roce 1912.První vozy tohoto typu byly vyráběny v sériích,v tomto případě je to 1.-13. série.Karoserie byly vyráběny v různých typech jako třeba phaeton,landaulet ale také limuzína.Asi všechny typy byly čtyřdveřové.
V roce 1925 byla ukončena výroba těchto sérií,ale bohužels neznámím počtem vyrobených kusů.

V roce 1927 nastupují nové série modelů Grand 14. a 15. série.Tento typ automobilu měl osmiválcový motor a 60 koní pod kapotou.
Karoserie se vyráběly v různých typech a variantách například kabrio,limuzína.
Maximální rychlost byla mezi 90-100 km/h.Osmiválcový,silný motor odpovídal také vysoké spotřebě až 20L/100 km.
Tyto typy ukončily výrobu v roce 1928 s vyrobenými vozi 150 kusů.

Praga Grand pokračovala v sérii 16.V roce 1929.Vozy byly vyráběny pouze v tomto roce a opět s osmiválcovým motorem a výkonem asi 70 koní.Měl vyšší spotřebu než starší typy-až 22 L/100km.Na spotřebě tohoto vozu závisí také velikost a silný motor.
V roce 1929(ve stejném roce kdy byla výroba zahájena)byla výroba ukončena.16.série skončila s vyrobenými kusy 100.-Poněkud malé číslo a také už je to unikát Československých automobilů.

17.-18.série se začala vyrábět v roce 1931.V tomto typu byl opět použit osmiválcoví motor s výkonem asi 87 koní.Typy karoserií byly vyráběny různé,ale snad největší počet trvořily kabriolety a limuzíny.
V roce 1932 byla ukončena výroba 18.série.Praga Grand už později vyráběna nebyla a modelů série 17.-18. se vyrobylo pouze 47.

Celkově bylo vyrobeno přes 297 kusů-tento počet je od 14.série.U série 1.-13. neznám počet vyrobených vozů.

Praga Alfa

14. března 2011 v 19:42 | Já |  Praga
(na obrázku je vyobrezena Alfa z roku 1922-3.-11. série)

V roce 1913 je vydána na trh Alfa.

1.-2. série tohoto typu se tedy začala vyrábět v roce 1913.V tu dobu moc nepopulární automobil téměř začínající automobilky Praga byl vyráběn jako kabriolet.Tento vůz byl označován jako LUXUSNÍ vůz G-GRAND.
Na konci roku 1913 byla výroba ukončena s vyrobením pouhopouhých 51 kusů.Tento model byl pouze začátkem,ale nikdo nevěděl,že to bude nejpopulárnější model vozu od Pragy.

V roce 1922 nastupují na trůn nové série tohoto modelu 3.-11.série.Poněkud zvláštní typ karoserie těchto sérií,které vypadaly asi takto:Zadní sedadla byla zastřešena,ale přední ne.Ani né moc podlouhá přední část vozu,kde je uložen motor.Také čtyřválcový motor.
Ukončení výroby se událo v roce 1926 s počtem vyrobených kusů 2600.

Rok po ukončení výroby sérií 3.-11.š šla na trh nová Alfa,série 13.-16.Tento nový model měl snad poprvé šestiválcový motor ze všech Alfek a možná i Pragovek.Tyto série byly vyráběny jako kabriolet Kellner,ale také jako čtyřdvéřová limuzína.
Tyto série modelu Alfa byly asi nejprodávanější ze všech Alf.Výroba byla ukončena v roce 1929 s počtem vyrobených vozů 3000.

V týž roce kdy byla ukončena 16.-tá série-1929 nastupuje nová série těchto vozů 17.-21. série.Na těchto modelech byl opět použit šestválcový motor jako na předchozím typu.S vyšší spotřebu 13 L/100 km mohla dosahovat rychlosti až 90km/h.Vozy předchozí série se podobali té nástupní,ale ta novější byla vyráběna VĚTŠINOU jako kabriolet.I v těchto sériích se používalo označení KELLNER.Byly vyráběny kabriolety,čtyřdvéřové limuzíny,ale také sportovní verze.
Výroba těchto novějších sérií byla ukončena v roce 1932 s počtem vyrobených kusů 2500 modelů.

A nakonec poslední Alfa-série 23.-25.Tento vůz se hodně podobal modelu Lady,ale pouze maskou.Karoserie byly dělány v různých typech.
Tyto série se začely vyrábět pět let poté co skončila série 21.,tedy v roce 1937.Ikdyž se udržely ve výrobě poměrně dlouho vyrobylo se pouhých 305 kusů-výroba skončila v roce 1942.

V roce 1942 byla vyrobena poslední Alfa a to byl vůz od Českoslovenké automobilky Praga,který se na trůně udržel nejdéle ze všech vyráběných modelů Pragovek.

Celkem bylo vyrobeno 8456 vozů všech sérií.To je dost na tehdejší dobu,ale přesto je tento model unikátem Československých automobilů!

Praga Lady

14. března 2011 v 16:16 | Já |  Praga
V roce 1935 ve stejném roce jako vydala na trh Bejbynu vydala také Pragu Lady.Dlouhá čtyřvéřová limuzína,ale také jako kabrio byla luxusní vůz 30.-tých let minulého století.S maximální rychlostí 95 km/h a spotřebou 12L/100km byla dostačijící vůz pro vášnivého řidiče.
V dnešní době není Lady zas takovou lahůdkou veteránistů než třeba Piccolka a proto se dá dnes koupit v předrenovačním stavu do 100 000 Kč.Dříve stála o něco více než Piccolo a Baby.
Byla dlouhá 4,180m.
Přední maska vypadala dobře z toho důvodu,že měla zašpičatělí tvar.
Celkem bylo vyrobeno 4600 kusů když výroba skončila v roce 1947.

Praga Baby

13. března 2011 v 23:01 | Já |  Praga
A jsme opět u Pragy!Jak jsem již zmínil ve starších článcích kořeny Pragy sahají k roku 1907 s vozem Praga PATPhaeton.Dosud nejprodávanější model Piccolo,který ukončil svou výrobu roku 1940 s počtem vyrobených kusů přes 16000 vozů tohoto typu nahradila v roce 1934 Praga Baby.trh šla Lady,Baby a také nové série Piccolek P-31,32,33,34 v tom případě měla Praga co dělat.
Vozů Lady se vyrobylo 4600 kusů s různými maskami a různými karoseriemi.Snad každý model Československých značek automobilů měl novou karoserii z dosti známé karosárny Sodomka(Karosa).Myslím,že většina vozů karoserii Sodomka nenosila(Nazačala se vyrábět),kromě vozu Aero 30 limuzína.Tento typ vozu má odlišnou masku od normálních Aerovek(maska vypadá jako maska Populára,ale pouze s více zahnutými rohy)

Praga Baby''Bejbyny'

V roce 1934nastupuje na trh Praga Baby malý dvoudvéřový vůz,ale také kabriolet stál v přepočtu v dnešní době asi
220 000 Kč(22000 Kčs).Vůz doprovázel bohatá reklamní kampaň se slavnými ČS osobnostmi například známá herečka Lída Baarová.Vozy byly opět rozděleny doo sérií,posledné série byla 10.
Tento model byl vystavován v mnoha evropských autosalonech.Model Baby byl považován za Nejelegatnější malý vůz.

Výroba byla ukončena v roce 1937 s vyrobenými kusy více jak 5000 vozů tohoto typu.

(Pokud nesouhlasí nějaké informace z tohoto článku prosím do komentářů na opravu.)

Praga Piccolo

13. března 2011 v 18:39 | Já |  Praga
Vůz Praga Piccolo měl své začátky v roce 1924.
Známá v té době asi nejprodávanější značka automobilu PRAGA,byla nejprodávanější značkou automobilů hned po značce Tatra.Automobilka Praga se proslavila zvláště Piccolou,ale také vozem Baby.Názvy jednotlivých vozů se zíslávaly obzvláště z anglického a italského jazyka(Piccolo,Baby,Lady).Kořeny této automobilky sahají do roku 1907,kdy přišla s modelem PAT Phaeton.Dosti známá Alfa,ale také dosti luxusní vůz té doby se vyráběla poněkud dlouho,ale stejně vozů se moc nebyrobilo,v tom případě jsou tyto vozy v dnešní době unikátem.
Vozy Praga předběhla automobilka ŠKODA na konci 20.-tých let 20.století.

Praga Piccolo(Malý)

Tento malý rodiný vůz Piccolo je dnes velkou lahůdkou sběratelů veteránů.Tento model byl dosti slavný na to,aby automobilka své Piccoly vylepšovaly a jen vylepšovaly.Proto se malý rodiný vůz rozdělil do 36 sérií.Terčem sběratelů je převážně Praga Piccolo Kellner,kterých se vyrobylo minimum.Model Kellner je kabriolet.
Kabrioletů se vyrobilo asi nejvýce z vyráběných vozů Piccolo (5500 kusů).Ale pozor!Tyto kabriolety nebyly typem Kellner,Kellner byl daleko luxusnější než klasická Piccola.Vozy byly vyráběny také jako valníky,ale né s vysokouu nosností! Také typy tudor:Dvoudvéřový,Kabriolet.
Čtyřdvéřový

Rozlišení mezi vozy vyrobenými do roku 1930 a po tomto roce je strašně lehké.Když se člověk podívá na vozy do roku 1930 mají daleko hubenější předek než například Praga Piccolo 201.
Jinou masku měly vozy P.Například P-31,32,33,34.Výroba byla ukončena roku 1939-1940 modely Super Piccolo.

Bylo vyrobeno více jak 16300 kusů vozů tohoto vozu.Modelu Baby přes 5000 kusů tohoto modelu.